maandag 16 april 2012

Managementsamenvatting - Achtergrondinformatie gemeente Rotterdam


Achtergrondinformatie gemeente Rotterdam

Contactpersonen
FNV Lokaal: Pieter Visser, 06-23434621, pietervisser@online.nl

Plaats en tijd
Dinsdag 17 april 2012 van 13:30 uur tot 14:00 uur, in het stadhuis aan de Coolsingel 40 te Rotterdam.

Sprekers
Henk van der Kolk (Voorzitter FNV Bondgenoten)
Marco Florijn, wethouder Werk, Inkomen en Zorg (PvdA)

Gemeente
Aantal inwoners: 610.386
College: PvdA, CDA, D66 en VVD

Score LMWIZ
Gemeente
Totaalscore
Indicator 1: Duurzame uitstroom
Indicator 2: Maximale aantal maanden werken met behoud van uitkering
Indicator 3: Bonus/toeslag bij werken met behoud van uitkering
Indicator 4: Beleid bereiken niet-melders onder jongeren
Totaal Werk
Indicator 5: Wachttijd
Indicator 6: Langdurigheidstoeslag
Indicator 7: Versnelde beschikkingsprocedure bijzondere bijstand
Totaal Inkomen
Indicator 8: Tarief thuiszorg
Indicator 9: Goed werkgeverschap zorgaanbieders
Indicator 10: Mantelzorgers
Totaal Zorg
Rotterdam
45
5
5
0
10
20
5
0
0
5
10
0
10
20

Rotterdam heeft met 45 punten een score boven het gemiddelde (het gemiddelde betreft 39,5 punten). Score in 2010 was 50 punten (met deels andere indicatoren).

De belangrijkste verbeterpunten:
·         Rotterdam hanteert een periode van meer dan 6 maanden voor het werken met behoud van uitkering. Werken met behoud van uitkering kan naar mening van de FNV slechts tijdelijk van aard zijn en dient beperkt te worden tot een periode van 3 tot maximaal 6 maanden. De gemeente Rotterdam voldoet hier dus niet aan.
·         De gemeente Rotterdam kent geen langdurigheidstoeslag voor mensen, die langer dan 3 jaar moeten rondkomen van een inkomen tot 110% van het sociaal minimum.
·         De gemeente Rotterdam kent geen versnelde en vereenvoudigde procedure om bijzondere bijstand aan te vragen.



Op een aantal beleidspunten springt Rotterdam er, in vergelijking met de andere G-4, iets gunstiger uit:
·         De gemeente Rotterdam doet er veel aan om niet –melders bij de jongeren te bereiken door oa bestandskoppeling, huisbezoeken en telefonisch contact en het inzetten van coaches.
·         De gemeente Rotterdam hanteert een tarief van minstens € 22,-  dat is hoog in vergelijking met andere gemeenten, zij het dat ABVAKABO FNV heeft berekend dat eigenlijk 24,50 nodig is.
·         De gemeente Rotterdam probeert de mantelzorgers binnen de gemeente actief en goed te ondersteunen.

Op een aantal uitvoeringsaspecten spring Rotterdam er juist ongunstig uit:
FNV Lokaal Rotterdam heeft medio vorig jaar geconcludeeerd dat de gemeente Rotterdam,  bovenop de maatregelen van de regering , extra lokale bezuinigingen op sociaal beleid heeft doorgevoerd hetgeen ertoe leidde dat Dominic Schrijer (PvdA) zijn wethouderschap uiteindelijk neerlegde en FNV Lokaal Rotterdam en vc FNV lopend overleg hierover heeft opgeschort.  Sindsdien sorteert de gemeente Rotterdam voor op de invoering van de Wet Werken naar Vermogen.  Uit politieke kringen in de Tweede Kamer wordt ‘met belangstelling’ hiernaar gekeken, zo meldde staatsecretaris de Krom kortgeleden op televisie.
Sindsdien 
·         Worden mensen met een WWB-uitkering ingezet om het werk, dat blijft liggen na heenzending van WSW’ers, met behoud van uitkering alsnog gedaan te krijgen (RoGroen).
·         Worden WWB-uitkeringsgerechtigden  aan het werk gezet met behoud van uitkering (dus niet langer ‘opgeplust’, zoals in de vorige collegeperiode met SoZaWe is overeengekomen) voor perioden van 3 tot 6 maanden, ook als ze zich al als vrijwilliger inzetten ‘in het belang van de stad’.
·         Worden mensen die in Rotterdam een aanvraag voor een WWB-uitkering willen doen (door een zogenaamd ‘intake-team’) niet in behandeling genomen, maar worden ze voor 4 weken heengezonden om eerst maar eens ‘te bewijzen’ dat ze zich ‘voldoende’ hebben ingespannen om een baan te vinden.
·         Meldde een ambtenaar van SoZaWe dat hij hierdoor in gewetensnood is geraakt, omdat hij van mening is dat hij ‘werkopdrachten moet uitvoeren die in strijd zijn met zijn ambtseed’.
·         Wordt een vervolg-aanvraag langdurigheidstoeslag sinds begin dit jaar niet meer in behandeling genomen op de eerstvolgende ‘vervaldatum’ van dit recht (dus 6 jaar, 7 jaar na eerste WWB-verstrekking), maar pas 12 maanden na de vorige uitbetaling.
·         vergoedt SoZaWe uitsluitend de ‘eigen bijdrage in de ziektekosten’ voor die uitkeringsgerechtigden die gebruikmaken van de collectiviteitspolis van Zilveren Kruis Achmea. Dit is een vorm van koppelverkoop.
·         gaat SoZaWe er binnenkort (ingaande mei 2012) toe over de premie voor de ziektekostenverzekering van Zilveren Kruis Achmea van WWB-gerechtigden automatisch op de uitkering in te houden, tenzij hiertegen door betreffende uitkeringsgerechtigden bezwaar wordt gemaakt.
·         Moeten mensen die zich aanmelden met een zorgvraag (hulp of een voorziening) in het kader van de WMO moeten, voordat deze zorgvraag in behandeling wordt genomen (indicatiestelling), eerst kunnen ‘aantonen’ dat zij zich in de achterliggende jaren ‘voldoende’ hebben ingespannen om de zorgvraag te voorkomen (mantelzorg) of zelf op te lossen (bijv. bij aanvraag voor een seniorenwoning of hulpmiddelen). Dit beleid is vorig jaar meegedeeld via een informatiekrantje van SoZaWe.
·         Worden WWB-gerechtigden verplicht te gaan werken in de kassen, al is dit onder cao-voorwaarden.

Toezeggingen uit het verleden
·         Wethouder Dominic Schrijer heeft in een radioprogramma aangegeven dat Rotterdam in de toekomst een langdurigheidstoeslag wil gaan geven aan mensen die drie jaar op een laag inkomen zitten. In 2010 kreeg men deze vergoeding in Rotterdam pas na 5 jaar. In 2012 is de referteperiode nog steeds 5 jaar en krijgen alleen minima met een inkomen tot 100% van het sociaal minimum de toeslag toegekend (aangescherpte WWB zegt: maximaal 110%, FNV zei: 120%).

Geen opmerkingen: