Achtergrondinformatie gemeente Rotterdam
Contactpersonen
FNV Lokaal: Pieter Visser, 06-23434621, pietervisser@online.nl
Plaats
en tijd
Dinsdag 17 april 2012 van 13:30 uur tot
14:00 uur, in het stadhuis aan de Coolsingel 40 te Rotterdam.
Sprekers
Henk van der Kolk (Voorzitter FNV Bondgenoten)
Marco Florijn, wethouder Werk, Inkomen en Zorg (PvdA)
Gemeente
Aantal inwoners: 610.386
College: PvdA, CDA, D66 en VVD
Score
LMWIZ
Gemeente
|
Totaalscore
|
Indicator 1: Duurzame uitstroom
|
Indicator 2: Maximale aantal maanden werken met behoud van uitkering
|
Indicator 3: Bonus/toeslag bij werken met behoud van uitkering
|
Indicator 4: Beleid bereiken niet-melders onder jongeren
|
Totaal Werk
|
Indicator 5: Wachttijd
|
Indicator 6: Langdurigheidstoeslag
|
Indicator 7: Versnelde beschikkingsprocedure bijzondere bijstand
|
Totaal Inkomen
|
Indicator 8: Tarief thuiszorg
|
Indicator 9: Goed werkgeverschap zorgaanbieders
|
Indicator 10: Mantelzorgers
|
Totaal Zorg
|
Rotterdam
|
45
|
5
|
5
|
0
|
10
|
20
|
5
|
0
|
0
|
5
|
10
|
0
|
10
|
20
|
Rotterdam heeft met 45
punten een score boven het gemiddelde (het gemiddelde betreft 39,5 punten). Score in 2010 was 50 punten (met deels andere indicatoren).
De
belangrijkste verbeterpunten:
·
Rotterdam hanteert een periode van
meer dan 6 maanden voor het werken met behoud van uitkering. Werken met behoud
van uitkering kan naar mening van de FNV slechts tijdelijk van aard zijn en
dient beperkt te worden tot een periode van 3 tot maximaal 6 maanden. De
gemeente Rotterdam voldoet hier dus niet aan.
·
De gemeente Rotterdam kent geen
langdurigheidstoeslag voor mensen, die langer dan 3 jaar moeten rondkomen van
een inkomen tot 110% van het sociaal minimum.
·
De gemeente Rotterdam kent geen
versnelde en vereenvoudigde procedure om bijzondere bijstand aan te vragen.
Op een aantal beleidspunten
springt Rotterdam er, in vergelijking met de andere G-4, iets gunstiger uit:
·
De
gemeente Rotterdam doet er veel aan om niet –melders bij de jongeren te
bereiken door oa bestandskoppeling, huisbezoeken en telefonisch contact en het
inzetten van coaches.
·
De
gemeente Rotterdam hanteert een tarief van minstens € 22,- dat is hoog in
vergelijking met andere gemeenten, zij het dat ABVAKABO FNV heeft berekend dat
eigenlijk 24,50 nodig is.
·
De
gemeente Rotterdam probeert de mantelzorgers binnen de gemeente actief en goed
te ondersteunen.
Op een aantal
uitvoeringsaspecten spring Rotterdam er juist ongunstig uit:
FNV Lokaal Rotterdam heeft medio vorig jaar
geconcludeeerd dat de gemeente Rotterdam,
bovenop de maatregelen van de regering , extra lokale bezuinigingen op
sociaal beleid heeft doorgevoerd hetgeen ertoe leidde dat Dominic Schrijer
(PvdA) zijn wethouderschap uiteindelijk neerlegde en FNV Lokaal Rotterdam en vc
FNV lopend overleg hierover heeft opgeschort. Sindsdien sorteert de gemeente Rotterdam voor
op de invoering van de Wet Werken naar Vermogen. Uit politieke kringen in
de Tweede Kamer wordt ‘met belangstelling’ hiernaar gekeken, zo meldde
staatsecretaris de Krom kortgeleden op televisie.
Sindsdien
·
Worden mensen met een WWB-uitkering ingezet om het werk,
dat blijft liggen na heenzending van WSW’ers, met behoud van uitkering alsnog
gedaan te krijgen (RoGroen).
·
Worden WWB-uitkeringsgerechtigden aan het werk
gezet met behoud van uitkering (dus niet langer ‘opgeplust’, zoals in de vorige
collegeperiode met SoZaWe is overeengekomen) voor perioden van 3 tot 6 maanden,
ook als ze zich al als vrijwilliger inzetten ‘in het belang van de stad’.
·
Worden mensen die in Rotterdam een aanvraag voor een
WWB-uitkering willen doen (door een zogenaamd ‘intake-team’) niet in
behandeling genomen, maar worden ze voor 4 weken heengezonden om eerst maar
eens ‘te bewijzen’ dat ze zich ‘voldoende’ hebben ingespannen om een baan te
vinden.
·
Meldde een ambtenaar van SoZaWe dat hij hierdoor in
gewetensnood is geraakt, omdat hij van mening is dat hij ‘werkopdrachten moet
uitvoeren die in strijd zijn met zijn ambtseed’.
·
Wordt een vervolg-aanvraag langdurigheidstoeslag sinds
begin dit jaar niet meer in behandeling genomen op de eerstvolgende
‘vervaldatum’ van dit recht (dus 6 jaar, 7 jaar na eerste WWB-verstrekking),
maar pas 12 maanden na de vorige uitbetaling.
·
vergoedt SoZaWe uitsluitend de ‘eigen bijdrage in de
ziektekosten’ voor die uitkeringsgerechtigden die gebruikmaken van de
collectiviteitspolis van Zilveren Kruis Achmea. Dit is een vorm van
koppelverkoop.
·
gaat SoZaWe er binnenkort (ingaande mei 2012) toe over de
premie voor de ziektekostenverzekering van Zilveren Kruis Achmea van WWB-gerechtigden
automatisch op de uitkering in te houden, tenzij hiertegen door betreffende
uitkeringsgerechtigden bezwaar wordt gemaakt.
·
Moeten mensen die zich aanmelden met een zorgvraag (hulp
of een voorziening) in het kader van de WMO moeten, voordat deze zorgvraag in
behandeling wordt genomen (indicatiestelling), eerst kunnen ‘aantonen’ dat zij
zich in de achterliggende jaren ‘voldoende’ hebben ingespannen om de zorgvraag
te voorkomen (mantelzorg) of zelf op te lossen (bijv. bij aanvraag voor een
seniorenwoning of hulpmiddelen). Dit beleid is vorig jaar meegedeeld via een
informatiekrantje van SoZaWe.
·
Worden WWB-gerechtigden verplicht te gaan werken in de
kassen, al is dit onder cao-voorwaarden.
Toezeggingen
uit het verleden
·
Wethouder Dominic Schrijer heeft in
een radioprogramma aangegeven dat Rotterdam in de toekomst een
langdurigheidstoeslag wil gaan geven aan mensen die drie jaar op een laag
inkomen zitten. In 2010 kreeg men deze vergoeding in Rotterdam pas na 5 jaar. In
2012 is de referteperiode nog steeds 5 jaar en krijgen alleen minima met een
inkomen tot 100% van het sociaal minimum de toeslag toegekend (aangescherpte
WWB zegt: maximaal 110%, FNV zei: 120%).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten