FNV
Lokaal Rotterdam heeft een analyse gemaakt van de uitkomst voor Rotterdam.
Daaruit blijkt dat Rotterdam makkelijk én zonder grote kosten een beter Sociaal
Beleid had kunnen voeren in de achterliggende twee jaren als ze wat beter naar
de adviezen van FNV Lokaal Rotterdam had geluisterd. Uiteindelijk had Rotterdam
op de tweede plaats kunnen eindigen en als ze ook iets hadden gedaan met de
bekendheid van de langdurigheidstoeslag zelfs op de 1e plaats.
Hoogst te halen score 100 punten. Gemiddelde score 39,5 punten.
Rotterdam scoort ‘slechter dan’ 24 % van de deelnemende
gemeenten,
Rotterdam scoort ‘gelijk aan’ 17 % van de deelnemende
gemeenten en
Rotterdam scoort ‘beter dan’ 59 % van de deelnemende
gemeenten.
Uitlag van de Lokale Monitor Werk,
Inkomen & Zorg (in punten).
1e plaats met 75 punten: Heerlen Goud
2e plaats met 70 punten: Bellingwoude, Heemskerk, Pekela, Veendam. Zilver
3e plaats met 65 punten: Apeldoorn, Doetinchem,
Maastricht, Oldambt, St. Michelsgestel, Smallingerland, Westvoorne, Woerden, Zoetermeer.
Brons
4e plaats met 60 punten: Den
Bosch, Arnhem, Eindhoven, Huizen, Leeuwarden (!), Marum, Menterwolde, Montfoort, Nuenen c.a.,
Nuth, Oudewater, Tynaarlo, Veghel, Vlagtwedde.
5e plaats met 55 punten: Doesburg,
Heusden, Hillegom, Lisse, Meppel, Nederweert, Noordwijk, Noordwijkerhout, Oss, Steenbergen,
Terlingen, Tytsjerksteradiel, Zandvoort.
6e plaats met 50 punten: Almelo,
Amersfoort, Heerhugowaard, Heiloo, Leek.
7e plaats met 45 punten: Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Utrecht (G-4), en
ook nog
Aa en Hunze,
Aalten, Alblasserdam, Alkmaar, Amstelveen, Baarn, Beemster, Delft, Dordrecht,
Enkhuizen, Etten-Leur, H.I. Ambacht, Hengelo, Hoogeveen, Kerkrade, Langedijk,
Oude IJsselstreek, Papendrecht, Roermond, Simpelveld, St. Oedenrode,
Sliedrecht, Veldhoven, Velsen, Vlaardingen, Werkendam, Zwijndrecht, Zwolle.
Hoe Rotterdam ‘beter’ had kunnen
presteren op Sociaal Beleid.
Rotterdam
heeft het, zoals FNV Lokaal Rotterdam wel had verwacht, slechter gedaan dan 2
jaar geleden. Toch had Rotterdam, soms
met een weinig meer inspanning “en tegen niet-significant hogere kosten, een
hogere score kunnen halen. Jammer, vooral voor minder bedeelde inwoners.
Indicator
1. Duurzame
uitstroom.
FNV Lokaal Rotterdam heeft eerder, op
kracht van argumenten, aangedrongen op het langer volgen van uit de WWB
gestroomde inwoners. Had Rotterdam dit advies opgevolgd dan was 5 punten extra gescoord. En hoeveel kan
het kosten om een klantmanager (een keer extra) te laten bellen ???
Indicator
4. Beleid
niet-melders.
Rotterdam registreert alle schoolverlaters
en weet dus ook of er een diploma of certificaat is behaald.
1 keer nabellen per ‘niet gemelde jongere’ had
5 punten extra opgeleverd. En is het
niet beter te voorkomen dan te genezen, nietwaar.
FNV Lokaal Rotterdam vraagt zich in redelijkheid af
hoeveel 1 telefoontje eigenlijk kost. En wat de maatschappelijke kosten zijn
wanneer een jongere niet tot de reguliere arbeidsmarkt toetreedt (denk aan
rondhangen, drugsrunnen, zwartwerken, etc).
Indicator
5. Wachttijd
aanvraag WWB-uitkering.
Hoeveel kost het eigenlijk als de
WWB-uitkering binnen 4 werkweken na aanvraag wordt toegewezen als we allemaal
ook weten dat bij achteraf geconstateerde onrechtmatigheid alsnog
terugvordering plaats kan vinden. Iets sneller besluiten een beschikking af te
geven resulteert dus in 5 punten extra.
FNV Lokaal Rotterdam is eigenlijk van mening dat de
gemeente Rotterdam hier 10 punten aftrek had
moeten krijgen vanwege het ‘4 weken terugzendbeleid’; een bijstandsaanvrager moet
eerst maar eens ‘aantonen’ dat hij/zij
zich ‘voldoende’ heeft ingezet om zelf een baan te vinden voordat tot in behandeling
neming van de aanvraag wordt overgegaan.
En hoeveel maatschappelijke onrust en ‘naamschade’ levert
dit hartvochtig beleid op ?
Indicator
6. Langdurigheidstoeslag.
Al jaren dringt FNV Lokaal Rotterdam er bij
de gemeente op aan ook anderen dan WWB-gerechtigden te informeren over de
langdurigheidstoeslag. Immers, alle behoeftige burgers zijn ons even lief! Of
zijn deze ‘anderen’ (denk aan werkende armen, kleine zelfstandigen, AOW-ers,
etc.) in de ogen van het College soms ‘mindere’ burgers dan de uitkeringsgerechtigden??
Indicator
7. Versnelde
bijz. bijstand.
Als de gemeente Rotterdam alleen maar de
eerdere adviezen van FNV Lokaal Rotterdam had opgevolgd om ‘in specifieke
gevallen’ - bijv. bij herinrichtingskosten bij moeders met kinderen - iets
eerder een ‘voorlopige’ beschikking van bijz. bijstand af te geven dan had deze
indicator 5 punten extra opgeleverd.
Daarom opnieuw de vraag: hoeveel geld het
kost om eerder, adequater, meer ‘Rotterdams’ (meer in de trant van ‘niet lullen
maar poetsen’ dus) te beslissen.
Indicator
9. Goed
werkgeverschap.
Uit indicator 8 en 10 blijkt dat de
gemeente kiest voor kwaliteitscriteria bij de aanbesteding (Zeeuwse model en
dus ’hogere’ uurtarief) en ondersteuning van mantelzorgers. Waarom dan niet ook
beleidsmatig geopteerd voor ‘keuze 4: ‘…….
functieomschrijvingen (hanteren) die een directe vertaling zijn van de
kwaliteitseisen uit het kwaliteitsdocument’. De kosten hiervan komen immers
voor rekening en verantwoording van de ‘opdrachtnemer’. Is de gemeente nou zo
‘kortzichtig’ bezig met bezuinigen of heeft de invuller van de enquête hier
‘een foutje’ gemaakt (in dat geval past een ‘Oeps!!’).
Zonder foutje of kortzichtigheid had
Rotterdam hier 5 punten extra kunnen
scoren.
Samenvattend betekent dit – in de ogen van FNV Lokaal Rotterdam - dat
de gemeente Rotterdam met ietwat meer beleidsmatige en dus ambtelijke
inspanning en tegen zeer geringe kosten’ in totaal 25 punten extra had kunnen scoren en dan dus ex-aequo tweede had
gestaan, samen met niet onbelangrijke Nederlandse gemeenten als Bellingwoude,
Heemskerk, Pekela & Veendam.
En wanneer de ‘mogelijkheid van
langdurigheidstoeslag’ ook aan de ‘mindere’ burgers was doorverteld dan had de
gemeente Rotterdam, zij het met meer kosten maar wel met een grotere rechtsgelijkheid,
bovenaan gestaan, samen met Heerlen.
En zelfs Leeuwarden scoort ‘rjocht en slocht’ in afwezigheid van haar
oud-wethouder Florfijn 10 punten beter en daarmee weliswaar geen eremetaal,
maar toch een eervolle vermelding.
Voorwaar rankingen die beter recht doen aan het vroegere
imago van Rotterdam: een ‘stevige, maar rechtvaardige stad’.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten